* / תמי קויפמן

* / תמי קויפמן

הַפְרָעוֹת
 
בַּשֵּׁנָה
מְרוֹקְנוֹת לִי אֶת הַלַּיְלָה,
מְאַרְגְּנוֹת לִי מַחְשָׁבוֹת
שֶׁ
יוֹצְאוֹת מִדַּעְתָּ ן.
 
אֲנִי מִתְכַּתֶּבֶת עִם סָדִין מִתְרַחֵק
וְצָפָה
 
אוּלַי אֶמְצָא מַעֲטֶפֶת שֶׁתַּמְתִּיק מְנוּסָה.
 
מַרְגָּרִיטָה מְזַמְזֶמֶת שִׁיר לָטִינִי לֹא
קָשׁוּר
מִשְׁתַּלֶּטֶת לִי עַל כָּל הַמִּטָּה,
מְפַזֶּרֶת שְׁאֵרִית שׁוֹשַׁנִּים
מַכְרִיחָה אוֹתִי לָמוּת
וְלִנְשֹׁם וְלָמוּת וְלִנְשֹׁם
וְלִנְשֹׁם.

ניקוד: יאיר בן־חור

שירהּ של תמי קויפמן מתאר את תופעת ההפרעות בשינה שמונעות שינה רציפה ורגועה. הבית השני (מרגריטה) מדגים נדודי שינה ומחשבה. מבנה הבתים והצורה שבה השיר בנוי ומוצג (שורות ריקות, מילה שנחתכת באמצע – מדעת ן ועוד, מחאה צורנית) ממחישים באופן חי וברור את הנושא.

12 תגובות “* / תמי קויפמן

  1. אוולין כץ

    תמי, אהבתי מאד את השיר המתאר נדודי שינה והמאבק במצב. על פי שורת השיר "אֲנִי מִתְכַּתֶּבֶת עִם סָדִין מִתְרַחֵק
    וְצָפָה" יש דו שיח שאינו מועיל רבות וכנראה אינם תורמים " מַעֲטֶפֶת שֶׁתַּמְתִּיק מְנוּסָה" .
    משחק החזרה של המילים "לָמוּת
    וְלִנְשֹׁם וְלָמוּת וְלִנְשֹׁם
    וְלִנְשֹׁם. " מזכיר את המשחק שנהגו בעיקר בנות עם העלי הכותרת של המרגריטה – אוהב – לא אוהב וכו' עד אחרון עלי הכותרת. סיום השיר "וְלִנְשֹׁם" כלומר בחירת החיים .
    גם אני מזדהה עמוקות עם התחושה.
    תודה לתמי ותודה לליריקה

  2. מוטי

    מצאה חן בעיני הסמיכות בין איזכור ספרו של בולגקוב,האמן ומרגריטה בתגובות בשיר הקודם לבין איזכור השם מרגריטה גם בשיר הזה.כיוון שאין לי כל סיבה להאמין שזה היה מכוון,אנו כולנו נאלץ לראות בזה משהו סינכרוני לחלוטין.:)

    אפרופו מרגריטה אחת,אפשר להיזכר גם באחרת משיר של פאול צלאן :"פוגת מוות". יש לי הרגשה שמשוררת המזכירה את השם מרגריטה בשיר,יש מצב שגם השיר ההוא מהדהד באיזשהו מקום בתוכה.אולי מרגריטה הוא משקה ואולי מרגריטה הוא סמל,ששואב את כוחו מהתרבות כולה.שינה ומוות הם לא בהכרח משהו זהה באופן חד משמעי,אבל בהחלט יש בשיר הזה משהו שמהדהד את שניהם כאחד.ניתן לחוש כאן גם בשאיפה לתום מצד אחד ובניוון מייגע מצד שני.

    כדאי לשים לב,שההפרעות הן אלו הגורמות למחשבות שיוצאות מדעתן ולא המחשבות שיוצאות מדעתן הן ההפרעות.
    כשהמחשבות יוצאות מדעתן,הן רודפות את הדמות בשיר וגורמות לה לנוס על נפשה ללא הצלחה יתרה.המיטה הופכת להיות ים טובעני,שבה הדמות בשיר מתהפכת מצד לצד ואינה מסוגלת להגיע לתנוחה נוחה ולהתכסות שלווה בסדין.התזוזות מרחיקות את הסדין ממנה,אז היא מבקשת לעצמה מעטפת אחרת "להמתיק מנוסה".

    אבל ממה בעצם הדמות בשיר נסה ומהן ההפרעות הללו?מדוע המחשבות יוצאות מדעתן?מה יפיס את דעתן וירגיע אותן?
    הבית האחרון לא הופך את העניין ליותר ברור משום שלא ברור מהיכן הגיע השם מרגריטה?מיהי זאת שמזמזת פתאום שיר לטיני לא קשור ומפזרת שארית שושנים ?(סמל לטוהר,לשלמות,לשלום,לאלוהות,לתמימות)מהיכן הגיעה המרגריטה הזאת?
    מהן,שוב,ההפרעות הללו שנראה כאילו הן מכריעות את הדמות בשיר,ומביאות אותה,בסופו של דבר,למלחמת חיים ומוות ולמאבק איתנים בין שני צדדים שונים בנפש,שאינם מצליחים להגיע להכרעה?

    ובכן,כל אדם שמאבקים מוכרים לו יכול לראות כאן מה שהוא רוצה.הדמות המתוארת בשיר בוחרת בסופו של דבר בנשימה והשיר מסתיים גם באופן פתוח כזה שלא ברור אם לאחר הנשימה יבוא מוות(או שינה מתשישות מנטלית:) או שתבוא עוד נשימה.ועוד אחת.בהחלט ייתכן שהשיר מסתיים באופן הניתן לתיאור כ-"ובחרת בחיים".אבל אפשר גם אחרת.המאבק הזה יכול להימשך.

    בכל מקרה,דווקא החזרה הזאת הזכירה לי את המוטיב החוזר בשיר של צלאן "זהב שערך מרגריטה,אפר שערך שולמית".
    אנו יודעים שיכולה להיות במישהו אהבה מבלי שתהיה בו אהבה ויכול להיות באדם חיים,מבלי שיהיו בו חיים.זה לא בהכרח פרדוקס,זה דבר מה שעומד בבסיס של כל ההפרעות המרעילות חייהם של אנשים רבים.חוסר היכולת לחוש את המהות,הבסיס,המקור ולפעול משם.

    טוב,ליל מנוחה לכל הקוראים ושינה נעימה בהחלט עם חלומות רבים.:)

    1. תמי קויפמן

      מוטי,

      קראתי בענין רב את תגובתך, החכמתי וקראתי שוב. הניתוח שלך אוחז בהוויה, חוויה אינטימית ומפרק אותה לגורמים,
      מסתבר, שהשירה יכולה לא להשאיר אותנו לבד
      תודה

  3. רחל בכר

    האם המילה וצפה מנוקדת בכוונה בקמץ ולא בחיריק?
    לצערי מוכרות לי ההפרעות הללו, ולכן הזדהיתי עם הדברים.
    מבנה השיר משרת היטוב את הנושא.
    תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *