יוסף בעל החלומות / טלי וייס

יוסף בעל החלומות / טלי וייס

"וַיִּקָּחֻהוּ וְיַשְׁלִיכוּ אוֹתוֹ הַבּוֹרָה וְהַבּוֹר רֵיק אֵין בּוֹ מַיִם" (בראשית ל"ג, כ"ד)

א.
בְּעוֹלָם עַתִּיר בּוֹרוֹת
אֲנִי כֻּתֹּנֶת הַפַּסִּים שֶׁל יוֹסֵף
נִסְחֶרֶת בְּשָׁחֹר עַל גַּבֵּי לָבָן,
יָדַיִם מְמַשְּׁשׁוֹת אוֹתִי
יְדֵי אֶרֶץ זָרָה
שֶׁלֹּא יָדְעָה אֶת יוֹסֵף
וְלֹא אֶת מְקוֹר הַסִּיבִים הָרַכִּים
בְּחוּטֵי לִבִּי.
אֲנִי יוֹצֵאת מִתּוֹךְ הַבּוֹר
וְלֹא יוֹרֶדֶת מִן הַפַּסִּים.

ניקוד: חני צפריר

בשיר זה, כותונתו של יוסף מואנשת ומקבלת חיים משל עצמה. העולם הוא מקום "עתיר בורות", כשהכותונת המסמלת ייחודיות, מופקרת ונסחרת על ידי ידיים רבות. הידיים הללו ממששות בגסות את הכתונת העדינה ונוהגות בה בזלזול, מחמת בורות היסטורית: אין הן יודעות מה מקור הסיבים הרכים. הכותונת, מצדה, חשה ניכור, משום שמדובר בדור שלא יודע את יוסף.

8 תגובות “יוסף בעל החלומות / טלי וייס

  1. מנחם בן

    שיר יפה מאוד. הכוונה היא כמובן לגברים הממששים בחוסר רגישות את הכותונת וגם את מה שמתחתיה. עוד לא הבנתם שנשים הן נפש העשויה מסיבים דקים של הלב, ולא רק גוף?

  2. דוד אדלר

    עד שלא מכירים אותנו מקרוב אנו תמיד נסחרים (מתויגים) בשחור/ לבן. שיר עם רעיון יפה ומקורי המכיל שורות יפות. הפריעה לי הישירות ב"חוטי לבי" (אלרגיה פרטית שלי ל"לבי", "אהובי", "אהובתי" וכו') וכן למרות כפל המשמעות של "ולא יורדת מן הפסים" גם זה בצורתו הנוכחית קצת, קצת צרם לי.

  3. דניאל שדה

    אני אוהב שירים שנסמכים על סיטואציות מקראיות, וכאן יש נקודת מבט ייחודית. תודה

  4. לאה הרפז

    "…וְלֹא אֶת מְקוֹר הַסִּיבִים הָרַכִּים
    בְּחוּטֵי לִבִּי.
    אֲנִי יוֹצֵאת מִתּוֹךְ הַבּוֹר
    וְלֹא יוֹרֶדֶת מִן הַפַּסִּים.".
    הקטע הזה המסיים את השיק הוא המבאר אותו. סיבי הפסים עשויים מסיבי הלב אולי של יעקב האב?) והכתונת שנזרקה לבור Pביחד עם יוסף) יוצאת ממנו וממשיכה את דרכה ביושרף מעל נפסים וכמו המשמעות של הסלנג לאמירה זו. שיר מעולה.

  5. זאב פלדינגר

    איזה יופי. כמובן ההשלכה היא לא רק על הסיפור התנכ"י. אהבתי גם את משחק המילים של "לא יורדת מן הפסים"

  6. חני

    מתאים בדיוק לדבריו של אליהו סחרוב [ רבות מפעולותיו חסויות עד היום, בין מקימי המערכת הבטחונית , תע"ש] שהיום מלאו לו 100 שנים. דבריו נוקבים ולא מתפשרים ,כאשר הוא אומר שדור המנהיגי נעלם ואיננו. מה שהיה פעם זהו דור מנהיגים שראה את טובת העם והמדינה לפניו ולא רק את האינטרסים האישיים. אני , במילים אחרות, אומרת "דור שלא ידע את יוסף.."

  7. נקדן

    הערה לחני:

    בסמיכות הקובוץ ב'כֻּתֹּנֶת הַפַּסִּים' הופך לשוא: כְּתֹּנֶת הַפַּסִּים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *