כדורי שינה / יאיר בן־חור

  •  
  •  
  •  
  •  

 
שְׁנָתְךָ הַשְּׁקֵטָה חוֹזֶרֶת
שְׁעָתְךָ הַיָּפָה נִשְׁמֶרֶת
רַק תַּחֲזֹר וְתֵעָלֵם בָּאֹפֶק
תַּעֲבֹר וְתֵאָלֵם
לַאֲלֻמַּת הַחֹר הַשָּׁחֹר שֶׁבָּאֹפֶל.
הַחֶדֶר נְטוּל אוֹרוֹת
וְחִוְּרִים הַקִּירוֹת
עַל מִטָּה עֲלוּמָה תִּשְׁכַּב בְּעֵירֻמְּךָ
עַל מַצָּע שֶׁל כַּדּוּרֵי שֵׁנָה.

11 thoughts on “כדורי שינה / יאיר בן־חור

  1. רחל בכר

    כמו אריק גם לדעתי השיר בין נמען חיצוני לפנימי אך בניגוד אליו לא קראתי על ריבוי נמענים וזה היופי בשיר, כל אחד לוקח אותו למקום שונה.
    שמתי לב לחזרה על השורש ע.ל.מ (גם א.ל.מ) וברור לי שהשינה השקטנה היא משאת נפש ואין זה משנה אם גלולות השינה מביאות למזור והשינה הטרופה (אולי) היא "חברת קבע".

  2. זיוה גל

    כתיבה מעולה ומפתיעה בעוצמתה.

    היקום כולו משתתף בעצב אך גם בשזירה של זמניות מול נצח.
    המתח הזה בין הניגודים בשיר זועק גם אם הוא מובע באופן עקיף-

    מתוך החיוורון והשחור נשמר הזיכרון והאור
    והשלווה נסוכה על כלנה.

  3. אריק

    בין נמען חיצוני לנמען פנימי, כלומר "עצמי/אני" של הדובר השירי. כך במתח הזה מתגוון השיר באינספור נמענים, החל מעצמי, דרך אב, צאצא, חבר, אהוב ואפילו אם ירצה קורא כמוני, נציגג ציבור או שיר פוליטי לצורך הענין וההקשר של ימינו.
    המורכבות הזו של "מי הנמען" והפתיחות הגבוהה שלה בשיר, גם מחדדת בעקבות כך את הטורים הבאים:

    שְׁעָתְךָ הַיָּפָה נִשְׁמֶרֶת

    לַאֲלֻמַּת הַחֹר הַשָּׁחֹר שֶׁבָּאֹפֶל.

    עַל מִטָּה עֲלוּמָה תִּשְׁכַּב בְּעֵירֻמְּךָ

    והנה השלישייה הזו יוצרת שיר אחר, אך גם בהנתן כל טור בפני עצמו על רקע ריבוי הנמענים הפרשנות והפרוש [ הקריאה ] הופכת אחרת עם כל נמען, שהרי הטור האחרון – על מטה עלומה, לי מזכיר מאהב שנטש וחזר, או אם ארפרף לשירי הבן האובד, של גולדברג משהו מהסמבוליקה הנוצרית נכנס הנה. והרי הטור הראשון בשלישייה מזכיר לי דווקא את אבי [ האבא הקונקרטי, המוחשי והמת זה מכבר שלי ], והטור השני על ,החור השחור" זורקני אל אחי ז"ל שהזכרון הופך לחור שחור תוצר דמנציה או אלצהיימר.

    והאם אמרתי שהשיר יפה? אז הנה אמרתי – יפה, מתוחכם מאוד. אפילו החריזה מרתקת, מי היה חושב של אפק-אפל כחרוז, אבל החרוז נבנה משני העיצורים הראשונים , האחרון אינו חלק מהחרוז . ואם ארצה עוד קצת, הרי האנפורה המצלולית בתחילת השיר "ש,,ש,," מתחברת לאקרוסטיכון בטורים 4-6 "תלה" .

להגיב על לאה צבי (דובז'ינסקי) לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *