לסבל אין אלוהים / יואב גלבוע
לסבל אין אלוהים / יואב גלבוע
אֵין בִּי כְּאֵב, רַק צַלְּקוֹת הֻלֶּדֶת,
צַלָּקוֹת הַמּוֹלִידוֹת שַׁיָּרוֹת שֶׁל סֵבֶל אָרוּר.
פְּרִיחַת הַסְּתָו נִרְאֵית כְּמוֹ שָׁעוֹן מְתַקְתֵּק
לְנֹכַח רַאַוְתָנוּת קִיּוּמִית אֵין קֵץ.
רִקּוּד שֶׁל לַיְלָה מִסְתּוֹבֵב עֵירֹם.
אֵין בּוֹ צֹרֶךְ לְסַפֵּק אָדָם נוֹסָף,
מְמַלֵּא בְּאֵשׁ רוֹתַחַת מַנְגִּינוֹת אֵימָה
וְסַלְחָנוּת בְּרִיאָה מֵאֵל שֶׁאֵינוֹ קַיָּם.
לַסֵּבֶל אֵין אֱלֹהִים,
אֵין לוֹ אֱמוּנָה וְאֵין לוֹ תִּקְוָה.
מְחוֹרֵר בִּמְכוֹנַת יְרִיָּה כְּתוֹבוֹת נְאָצָה
אֵיךְ אֶפְשָׁר לְהַאֲמִין בַּטּוֹב?
אֵיךְ אֶפְשָׁר לָדַעַת מַה זֶּה רַע?
ניקוד: יאיר בן־חור
בשירו לוקח אותנו יואב גלבוע, 23, למסע בעקבות הסבל. הסבל, אומר גלבוע, הוא תוצאה של צלקות הולדת ובַסבל הכול נראה מאיים ומפחיד – הוכחה לאי־קיומו של אלוהים, שהרי אילו אלוהים היה קיים לא היה סבל בעולם. מכיוון שהסבל הוא תוצאה של צלקות מן הלידה, הוא כבר לא כואב, הוא הפך לחלק בלתי נפרד מהאדם הסובל.
13 תגובות
תמרה אור סלילת
שאלות קיומיות שמין הראוי הוא שכל משורר צעיר ישאל את עצמו.
רצוי לוותר על מילות ההפרזה אשר אינן מועילות לשיר: ארור (מדמה אנגלית), אין קץ, רותחת (הלא זו אש, ודאי שהיא חמה מאד).הבית האחרון מצוין.
יואב גלבוע
היי תמרה,
שמח לשמוע שקראת את השיר ומצאת לנכון לתת את דעתך, זה אינו ברור לי מאליו.
אני דווקא אוהב להשתמש במילות ההפרזה האלו על מנת לתת תחושה ציורית יותר וחזקה יותר שמדגישה את הריקנות והאכזבה מהעולם. דווקא במקרה של השימוש במילה ״רותחת״ אני חושב שישנה התאמה לצורך הדגשת המשפט. שכן, אש יכולה לעמוד כאש בפני עצמה אך הוספת המילה רותחת נותנת את המשמעות שהאש הזאת גם כואבת ולא רק קיימת בעולם. אש לעיתים מגיעה לשימוש במובנים חיוביים ״אש התמיד״ ״אש שמחממת״ ״אש שבוערת בלב״ ואילו כאן השימוש בה היה לצורך שלילי.
שוב, תודה על הבעת הדעה הבריאה. אשמח שתקראי שירים נוספים שלי. את הספר שלי ניתן להשיג בכל חנויות הספרים וגם דרכי ישירות. שם הספר ״חודשיים״.
לאה צבי (דובז'ינסקי)
שיר חזק, שיר קשה, לסבל אין אלוהים, אנשים נושאים צלקות לאורך חייהם והטבע הופך לסוג של ראוותנות, לי באופן אישי מזכיר צלקות מלחמה המלוות אותנו לאורך החיים. מזדהה ומתחברת לשיר היפה והקשה. תודה
שמעון אביאור
אני שמח על ההזדמנות להתוודע למשורר צעיר. אין ספק שהכישרון קיים. מחכה להמשך
יואב גלבוע
המון תודה שמעון. ההמשך עוד בתהליכי כתיבה.
הספר שלי ״חודשיים״ כבר נמצא בחנויות.
יובל
בוסר יפה, ולפעמים בבוסר יותר אמת מבעיצוב המודע המאוחר. בכל מקרה, יש שורות יפה:
פְּרִיחַת הַסְּתָו נִרְאֵית כְּמוֹ שָׁעוֹן מְתַקְתֵּק
לְנֹכַח רַאַוְתָנוּת קִיּוּמִית אֵין קֵץ.
יואב גלבוע
יובל, תודה על תשובה כנה ומלמדת
דוד אדלר
שם חדש. כישרון ניכר.
אהבתי במיוחד: " מְחוֹרֵר בִּמְכוֹנַת יְרִיָּה כְּתוֹבוֹת נְאָצָה"
יואב גלבוע
מילים חמות מאד דוד, תודה על כך.
עודד ניב (נימקובסקי)
שפה עשירה, דמויים עזים ובוטים, אבל בואו נקווה כולנו לשנה חדשה וטובה יותר לכולנו.
בהזדמנות זו – שנת יצירה מבורכת לכל אלה ששיריהם רואים אור באתר הנפלא הזה .
אוולין כץ
שיר יפה נועז המבקש להוכיח דרך סבלו את אי־קיומו של אלוהים.
שורה יפה "מְחוֹרֵר בִּמְכוֹנַת יְרִיָּה כְּתוֹבוֹת נְאָצָה
שנה טובה , שנת יצירה לעורכי האתר המעולה, למפרסמים את שיריהם ולקוראים.
רחל מדר
יואב,
בשיר הכאב הוא הדמות הראשית, כך אני רואה אותו.
הוא משתלט על הכל: על יכולת ההנאה מן הטבע, על היכולת להאמין ולהיות אופטימי ואולי גם על היכולת להיות אנושי.
חוויתי דרך אימי ז"ל תקופות של כאב והשיר נגע לליבי.
יישר כוח להמשך.
איתן
יישר כוח ליואב על שירך שכבש אותי ומצאתי עצמי חוזר וקורא בו ..
אני רוצה לשתף אותך בתובנה, שעולה מדברי הנבואה, שהיא בשבילי גם בבחינת שירה. אתה, יואב, רואה באימת הסבל ביטוי לאי קיומו של האל .נביא בשם ירמיהו, לדוגמא, כשהסבל מכה בו , ומעמידו בפני שאלות קיומיות הוא פונה לאלוהים מתוך הכרה בקיומו – "צדיק אתה ה'" ואחרי פניה זו באה הזעקה והשאלה – "מדוע דרך רשעים צלחה, שלו (שלווים) כל בוגדי בָּגֶד".
גם באיוב, מתוך הסבל וכאבי התופת הגופניים, סבל השכול ותחושת היד הגרומה של המוות הנוגעת בו, הוא מבטא הכרה בקיומו של אלוהים,
ושוב אני מבקש להודות לך על החוויה השירית. .
שנה טובה
איתן קלינסקי