* / לאה צבי דובז'ינסקי
* / לאה צבי (דובז'ינסקי)
תָּמִיד כָּשַׁלְתִּי
בִּמְלֵאכֶת יָד ,
אֶצְבָּעוֹת חַסְרוֹת תְּשׁוּקָה,
אֵין בָּן בְּעֵרָה,
לֹא בִּסְרִיגָה, לֹא בִּתְפִירָה,
בִּזְהִירוּת לָמַדְתִּי מְלֵאכֶת תְּפִירַת שְׂפָתַיִם,
לְהַדְּקָן הֵיטֵב , לְהַצְמִידָן לִכְדֵי חָרִיץ בִּלְתִּי נִרְאֶה,
לְסַיֵּם בְּקֶשֶׁר,
קֶשֶׁר שְׁתִיקָה.
יש שתיקה המבטאת מלאות ורגיעה ויש שתיקה המחביאה כאב וחוסר יכולת לבטאו, גם לא באמצעות היצירה.
44 תגובות
karen
נפלא, ההטיה המיגדרית לצד האנלוגיה בין מלאכת התפירה לבין מלאכת הזוגיות.
קרו
לאה
תודה לך קרן
לאה צבי (דובז'ינסקי)
קרן, תודה רבה
שקד שמחון
שיר יפה ומהודק מאוד. נגע בי
לאה
תודה רבה לך שקד
מארי
חזק. נפלא. אוהבת
לאה
תודה רבה מארי
איתן /
ביטוי חזק לשתיקה צועקת.
לאה
תודה לך איתן
GABRIELA MORAZ
אולי אינך יודעת לתפור או לסרוג אך את אמנית-על באריגת מילים זו בזו, ביצירת הלמות לב לקורא את שירך. מלאכת מחשבת.
ניפלאו המילים "אין בהן תשוקה" שעליהן אומר – מקומות הביטוי האחרות שלך כל כך עוצמתיות שאין תשוקות בוערות מאלה.
"שתיקותייך" מלאות תשוקות (אותן אותיות בהיפוך) ואשרינו שזכינו.
לאה
תודה לך גבריאלה , התרגשתי !
mukieldad
מסכים מאד עם גבריאלה מורז. התשוקה כלכך קיימת בידיים, עד שהיא גורמת לתפירת שפתיים-לשתיקה בעל כורחה ,בלית ברירה.
כי רק כך ניתן להמשיך.
שיר נפלא, והמשחק היפה והצלילי בין ידיים ו-שפתיים-תורם לרגש הנשלט.
לאה צבי (דובז'ינסקי)
תודה רבה !
מיכל
עוצמתי וחזק
לאה צבי (דובז'ינסקי)
תודה רבה מיכל
זיוה גל
אני אוהבת את המקצב בשיר ואת החריזה הפנימית המוסיפה לקצב השיר
יחד עם הצלילים החוזרים במיוחד הריש המתבלט ויוצר אליטרציה "בְּעֵרָה,
לֹא בִּסְרִיגָה, לֹא בִּתְפִירָה"
אוהבת גם את השימוש בחלקי הגוף יד, אצבעות, שפתיים שיש להן תפקיד בשיר
הסיום מעלה בי אסוציאציה אקטואלית. אם תדבר ישעו אותך מעבודה אולי בהמשך תעלם בכלל
כמו בברית המועצות לשעבר, כמו בארגנטינה, וכמו בעוד משטרים אפלים.
ומבחינת השיר הסיום יצר בי חלחלה ממש לנוכח התאור הקשה והפלסטי של תפירת השפתיים
שיר יפה
לאה צבי (דובז'ינסקי)
תודה לך זיוה על תגובתך , תודה רבה
רחל בכר
השיר בנוי לתלפיות, בכל שורה עליתי מדרגה נוספת – קרשנדו במיטבו.
מי היה אמון על לימודיה? מדוע חסרה התשוקה.?
איך זה ש דווקא בסיום הקשר, מתגלה היכולת?. והרי גם לתפירת השפתיים נדרשת מיומנות ובמקרה זה אפילו מיומנות גבוהה.
הרבה שאלות שמעוררות התעסקות חוזרת ונשנית בשיר הנפלא הזה.
לאה צבי (דובז'ינסקי)
תודה רבה רחל
ורד זינגר
קשר שתיקה חיוני – במידה – לניהול כל קשר זוגי. אצבעות חסרות תשוקה הן מן הסתם גם נטולות אגו. רק אצבעות כאלה יודעות לתפור מלבוש שהוא אמנם בלתי-נראה, אך ערכו לא יסולא בפז. אצבעות כאלה יכולות גם לתפור שיר המדבר לכל לב.
לאה צבי (דובז'ינסקי)
ורד, המון תודה !
עמית מאוטנר
שיר נוגע, לאה!
ניצחון יורמים מלא חיות טמון בביטוי "לִכְדֵי חָרִיץ" המוטמן לו אי-שם באמצע השיר, פתח תקווה קטון לכל הדיבורים שעוד ידוברו, לכל התשוקות שיבערו, לכל ההצלחות בוא תבואנה.
לאה צבי (דובז'ינסקי)
תודה רבה עמית !
נילי אמיר-סגל
לאחר קריאת השיר החזק הזה קריאת התגובות שלאחריו ריגשה אותי לא פחות.
הנה דוגמא לצורך המשורר לתגובת הקוראים.
תודה לך לאה.
לאה צבי (דובז'ינסקי)
תודה לך נילי, אכן משורר זקוק לתגובות , לדעתי זה סוג של חמצן, מלאכת הכתיבה בסופו של דבר מאוד בודדה, תודה נילי על רגישותך !
אירית שושני
אני מוצאת מפלט אל לבך בחריץ שהותירה שתיקתך.
דרכו נשאב השיר אל לבי
לאה
תודה רבה לך אירית !
אירית שושני
אני מוצאת מפלט אל לבך דרך חריץ שתיקתך
דרכו השיר נשאב אל לבי
מכי
שיר נפלא
לאה צבי (דובז'ינסקי)
תודה לך מכי !
שולה ניסים
נ-ה- ד-ר!!!
לאה
תודה שולה
אשר גל
שיר נפלא. תפור היטב.
שולמית ולדמן
לאה יקרה, שיר עצמתי במיוחד המבקש צדק!!! הסביבה יודעת לתפור שפתיים של אנשים כפי שהיטבת תיארת במטפורה החזקה שיצרת. בנית את השיר בצורה כל כך חכמה המדגישה בניגודיות הרבה שבה את עצמת הכאב של תפירת השפתיים וחוסר החשק לביטוי עצמי, לנוכח דריסת הסביבה את האני. באופן זה, כאשר השפתיים תפורות, אין לדוברת בשיר יכולת לביטוי עצמי גם במעשים. שכן, הכלי העיקרי המבטא את האנושיות שבנו הוא היכולת לדבר וכאשר הסביבה רומסת אותו, לא נשאר עוד כוח ליצור במלאכת יד בשל התפשטות המחנק אל כל כוחות הגוף המשתקפים באזלת היד.
לאה
תודה על תגובתך שולמית, תודה
לאה
תודה לך אשר גל
אוולין כץ
לאה יקרה.
שיר מקסים ביופיו בצמצומו ובדיוקו. שיר רגיש ועוצמתי עם ידע וכשרון מופלא ומדויק ברקמת המילים.
שורה מקסימה "לְהַצְמִידָן לִכְדֵי חָרִיץ בִּלְתִּי נִרְאֶה," המשקפת היטב את מלאכת התופרת טלאים נסתרים היטב מן העין.
יחד עם זאת רבים הרמזים על נשיות פורצת ושוב ה"תופרת מבקשת לבלום אותה" בין תפירת המילים ולסיים את מלאכתה כמובן ב "בְּקֶשֶׁר,
קֶשֶׁר שְׁתִיקָה." תודה לך לאה לקרה. תודה לענת ולרונית על פרסום השיר
לאה
אוולין יקרה, התרגשתי מאוד מדבריך, תודה
נגה
גם השתיקה היא מלאכה קשה לעתים
לאה
אכן…….תודה לך נגה
עפרה קליגר
לאה יקרה, שיר יוצא מגדר הרגיל. כל מילה אוצרת בתוכה אמירה כל כך חזקה ,אולי בגלל קשר השתיקה.
לאה צבי (דובז'ינסקי)
תודה רבה עפרה !
נורית צדרבוים
לאה יקרה,
שירך ארוג לתפארת, חרוזי מילים בשרשרת ( ולא חרוזים במובן המקובל לשירה), ארוז השיר כמלאכת מחשבת הלב. ומשום מה הוא מתחבר לי ישירות למפגש המיוחד שהיה לנו ב'צפופים לרווחה' – מלאכת נשים על חבל הטבור', בו דיברת על עניין זה. והנה עתה השיר, שכל מה שאומר יהיה רק בבחינת חזרה, על תגובות שכבר עלו כאן ואני מסכימה עמם. דיברת בשירך על 'עבודת היד' שאינך מצוייה בה, וכל זאת כתבת דרך ועם 'עבודת הלב' – ועדיין, בל נטיל ספק בכישוריה הנוספים של היד, להעלות את מחשבת הלב על הכתב. גם במקורות אנחנו מבחינים בין 'מעשה רוקם' ו'מעשה חושב'. תודה על שיר נפלא ( עוד אחד משירייך הנפלאים).
לאה
נורית יקרה,
איך פספסתי את דבריך, במקרה משהו משך אותי וראיתי את תגובתך, תודה רבה נורית, התרגשתי לקרוא. תודה