שירה

שני שירים / רונית ליברמנש־ורדי

לא, לא תבואי יותר

לֹא, לֹא תְּצַלְצְלִי בָּאִינְטֶרְקוֹם הַיָּשָׁן

בְּדִנְדּוּן רוֹעֵם מְמֻשָּׁךְ, בְּשַׁבָּתוֹת בִּשְׁמוֹנֶה לִפְנוֹת

בֹּקֶר נוֹשֵׂאת בְּיָדַיִךְ סִיר עוֹף מְכֻבָּס:

"הֵבֵאתִי לָכֶם אֹכֶל"

לַמְרוֹת שֶׁצִּמְחוֹנִים כְּבָר עֶשְׂרוֹת שָׁנִים, לֹא,

לֹא תָּבוֹאִי יוֹתֵר אוֹ תְּטַלְפְּנִי

לַחֲלוּפִין, בְּשַׁבָּתוֹת בִּשְׁעַת בֹּקֶר מֻקְדֶּמֶת, מֻקְדֶּמֶת

מִדַּי, מַסְוָה אֶת תַּחֲנוּנַיִךְ בְּהַצִּיעֵךְ לָשֶׁבֶת

בְּאָרוֹמָה, הַסְּנִיף נִפְטַר כַּמָּה שְׁנַיִם

אַחֲרָיו

הַחוּמוּסִיָּה גַּם

וְהַכִּכָּר שֶׁמִּתַּחַת לְדִירָתֵךְ

חוֹצֶבֶת מִנְהָרוֹת

חַסְרוֹת תַּכְלִית לְרַכֶּבֶת

הָרְפָאִים

וְהָעִיר הָפְכָה לְמַמְלֶכֶת

DOOM

DOOM

כְּמוֹ שִׂמְחַת הַחַיִּים הַמִּתְפָּרֶצֶת

שֶׁלָּךְ שֶׁשָּׂרְדָה כִּמְעַט עַד

סוֹפֵךְ

לֹא, לֹא תָּבוֹאִי יוֹתֵר

לְשׁוּם מָקוֹם

פְּרָט

לַחֲלוֹמוֹתַי.

ספרציה ואינדיבידואציה. פרפראזה על

וְאֵיךְ מְשַׂרְטְטִים גְּבוּלוֹת –

הַקִּרְבָה

הַשִּׁתּוּף

הָרִחוּק

הָרֵיקוּת – רֵיקוּת הַנֶּפֶשׁ

וּמְלֵאוּתָהּ

מָה אִתָּהּ. מָה עִם הַנְּשָׁמָה

הָרוּחַ

הַפְּסִיכֶה, גְּבוּלוֹת

הַקִּרְבָה־רִחוּק־קִרְבָה

בְּצַעֲדֵי מִינוּאֶט

זְעִירִים

כּוֹשְׁלִים

סוּמִים.

אֵיךְ מַדְבִּירִים אֶת הַנֶּפֶשׁ הַמִּתְפַּנֶּקֶת

מִתְיַפְיֶפֶת מִתְנַרְקֶסֶת –

שֶׁזְּקוּקָה לְרִחוּק מִשְׁתַּבְּלֵל

בְּהִמָּלְטָהּ

מִנַּפְשָׁהּ.

ניקוד: יאיר בן־חור

14 תגובות

  • איתן

    אָהַבְתִּי אֶת אֲשֶׁר קָרָאתִי. שְׁנֵי שִׁירֵי כְּאֵב הַמְּדַבְּרִים אֶל לִבּוֹ שֶׁל הַקּוֹרֵא.

  • brachelb

    רונית יקרה, לפעמים הגעגועים מתעוררים גם כשנזכרים במצבים פחות יפים, רגעים שבזמן אמת אולי אפילו קצת גרמו לחוסר נחת. מי אוהב שמפריעים לו בשעת בוקר מוקדמת בשבת, עם תרוץ של אוכל אשר אין לו דורש? אלא שבשעת החסך אפילו הרגעים האלה מעוררים געגוע והופכים לרגעי חסד.
    שיר נוגע, מותאם בקצבו לטמפו של העיר הממשיכה בחייה והאם שלא נותרה להרגיש בקצב זה.
    בשיר השני, ניתוק והיבדלות הוא תהליך טבעי ונורמאלי, אך התקשיתי עם הדברת הנפש, גם אם כל מה שהיא זקוקה לו היא השתבללות וריחוק מעצמה כדי להכיר את עצמה, ההדברה היא צעד אל חזור.

  • יובל

    יפה. קשה לשמור על קור רוח שירי במצב רגשי עז, אבל כאן מצליחים – בשיר הראשון בעזרת איפוק וסיטואציה קונקרטית, בשני בעזרת הפשטה שיוצרת הרחקה נדרשת.

  • אופיר מלכי

    אהבתי מאד התיאורים והפרטים עושים את הדמות לממשית ואפשר לראות כמעט בעין את התמונות שציירת במילים

השאר תגובה