שירה

בוקר לבן / אשר גל

בוקר לבן / אשר גל

"אמר רבי יהודה במה דברים אמורים במלחמת מצוה אבל במלחמת חובה הכל יוצאין אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה": (משנה, מסכת סוטה פרק ח' משנה ז')

זֶה הָיָה אָמוּר לִהְיוֹת
בֹּקֶר שָׁקֵט בְּתוֹכְכֵי הַקֹּר
שֶׁעָטַף עוֹלָם לָבָן.
שֶׁהוֹרִיד מִמְטָרִים בַּמִּישׁוֹרִים
וּפְתִיתִים בֶּהָרִים .
שֶּׁלֶג רִאשׁוֹן
טָהוֹר וְתָמִים כְּכַלָּה בְּחֻפָּתָהּ .
יָשַׁבְתִּי בַּבַּיִת וְתִקַּנְתִּי שִׁירִים
אֲפִלּוּ הֵכַנְתִּי יַיִן צָעִיר שֶׁקָּנִיתִי בַּכְּפָר .
אֲבָל אָז אֵרַע פִּצּוּץ
וְאוֹטוֹבּוּס פָּצוּעַ בָּעַר
פָּלַשׁ בַּעֲשָׁנוֹ לְחַדְרִי
הִתְיַשֵּׁב מוּלִי .
מִיָּד הִתְחַלְתִּי לְהַעֲבִיר מִלִּים
מִמָּסָךְ לְמָסָךְ .
לְהַכְתִּים אֶת הַדַּף
בְּכִתְמֵי דְּיוֹ שָׁחֹר
שֶׁדָּגַמְתִּי מֵעַמּוּד הֶעָשָׁן .
עֲנָנִים כֵּהִים הִתְנַשְּׂאוּ מֵעָלַי
עֲנָנִים שְׁחֹרִים כָּתְבוּ אֶת הַדַּף .

ניקוד: חני צפריר

אשר גל מיטיב להנגיד בין חוץ/פנים, בין איתני הטבע ל"איתניהם"; או ליתר דיוק מעשיהם הזדוניים של בני האדם. שלג ראשון "טהור ותמים" יורד ועוטף את העולם, באפשרו לכותב להיוותר ספון בחדרו ו"לתקן שירים". אולם האשליה הביתית המוגנת, המגוננת, מתנפצת באחת עקב פיגוע, כשהאוטובוס המעשן פולש אל תוך המחסה הביתי, בנפצו את הביטחון לכאורה שמעניק הבית ובסכלו את האפשרות לתקן את השירים המוכתמים

6 תגובות

  • זאב פלדינגר

    יפה ההשוואה בין דברי רבי יהודה לבין כך שמשורר לא יכול להתעלם ממה שקורה בעולם בזמן כתיבה

  • מיכל פירני

    שיר נוגע וחזק,ההנגדה בין החוץ לפנים המוגן
    לכאורה , ממחיש עד כמה חיינו כאן שבריריים,
    ועד כמה לא ניתן להתנתק מכך.

  • תות הרמס סאטורי

    אשר גל מלמד אותנו, שלכל מקל שני קצוות, לכל דמות פנים וגב. דרכים אחרות, מפתיעות (גם אם קשות) מזמנות אפשרויות חדשות, רגע של הולדת.
    כך עֲנָנִים שְׁחֹרִים כָּתְבוּ אֶת הַדַּף. זהו כוחו של ויתור, כוחה של יצירה.
    דרכו של המשורר, האוטובוס הפצוע והבוער, הטוהר והתמימות, שנתקלקלו – זכו לתיקון ולקיום בשירים.
    מדובר, אם כן, בשיר על הקרבה, היוצרת שינוי וחיוּת.

השאר תגובה